Navigátor 42 – kroužek mediální gramotnosti pro děti

Milí rodičové,

otevírám kroužek mediální gramotnosti pro 5 – 8 dětí. Kroužek není limitován věkem, ale schopností číst a psát. Jedná se o dvouhodinovku, bude se konat 1x týdně od dubna na Ostrůvku v učebně, ale občas půjdeme i ven a občas se sejdeme i v noci na pozorování hvězd.

Co budeme řešit?

  • Bezpečný pohyb na netu, sociálních sítích a hrách
  • AI, IT a technologie
  • Výrokovou logiku
  • Vědu, statistiku a pravděpodobnost
  • Filozofii, astronomii, kosmologii
  • … a cokoliv, co Vaše děti zajímá, případně budeme hledat, co by ho mohlo zajímat

Pro vážné zájemce bude free úvodní hodina poslední týden v březnu.


1. Vize a cíle vzdělávání

Dlouhodobým cílem je chápat kauzalitu reality, fyzikální zákony a pravděpodobnosti jevů. Zaměříme se na podstatu otázky Proč?, na dobrý pocit z vědění, práci se zdroji a technologiemi. Velmi důležitý je způsob komunikace, dáme si pozor na slovíčka jako každý, vždycky, nikdy, všichni. Rovněž se budeme soustředit na vysvětlovací styl jakožto zásadně formující prvek osobnosti. Hodnotově budeme ukotvení v humanismu a svobodě, která je přímo úměrná odpovědnosti.

2. Profil absolventa

Absolvent kurzu by měl chápat, že existuje skutečnost, kterou zkoumáme pomocí smyslů, které si prodlužujeme technologiemi a díky určování pravděpodobnosti jsme schopni v této realitě dosahovat vlastních cílů s ohledem na zásady humanity.

3. Obsah vzdělávání

Osobně tíhnu nejvíce ke kosmologii, ale prakticky je jedno, jaké téma si dítě zvolí. Od dinosaurů přes rostliny nebo domácí zvířata po pohádky či umění, všude se lze zeptat: a proč? Nakonec nás zájem o jakékoliv téma dovede k základním stavebním kamenům reality, které ovšem ve skutečnosti neznáme a dostáváme se k tajemství přírody, které třeba jednou rozluštíme.

4. Didaktické a metodické postupy

Diskuze, brainstorming, hry, prezentace, video z YT, problémové učení formou pokus-omyl, dlouhodobý projekt dle individuálního výběru ale i skupinové spolupráce. Vyšleme vzkaz do vesmíru, vyrobíme časovou schránku, budeme pozorovat mikroskopem i dalekohledem.

5. Učební prostředky a pomůcky

Dětské knížky, encyklopedie, počítač, internet, mobil, tablet, mapa, dalekohled, nůž, papír, tužka. Využijeme vše, co se nám v dnešní době nabízí včetně Large Language Model.

6. Časový harmonogram a cena

1x týdně 2 hodiny pod dobu 3 měsíců (duben, květen, červen). 13 dvouhodinovek za 2600,- Kč. V ceně je alespoň 2x pozorování dalekohledem večer/v noci za městem, pronájem ostrůvku.

7. Hodnocení a zpětná vazba

Nebudeme hodnotit ani srovnávat, zpětnou vazbou je vlastní svobodný zájem dítěte o jakékoliv téma ne jen digitální formou.

Vážný zájemce níže vyplní email a jméno rodiče, věk dítěte a preferovaný čas dvouhodinovky. Do 23.3.2025 vyhodnotím a budu informovat. Pro další dotazy mně neváhejte volat osobně. Vzdělání dětí je jedna z nejdůležitějších věcí a rád si o tom pokecám, tel. 776198599.

 


Poznámka pod čarou k Navigátoru 42

Chci hrát fér hru a kladu si otázku, z jakého titulu si dovoluji něco učit děti? Formálně mám pouze gympl s maturitou za 12 ze 4 předmětů. Vždycky jsem byl šíleně zvědavý, ale nikdy jsem nedokázal přijímat informace na povel. Teprve po škole, kdy jsem měl naprostou svobodu vybrat si, o co se budu zajímat, jsem si začal libovat v historii, psychologii, astronomii, atp. Všechno, co jsem si přečetl, viděl nebo slyšel, jsem si uložil. Na mém webu je rubrika Posláno do hlavy, která obsahuje více jak 10 000 různých zdrojů (nemám tam zatím úplně vše, část mám stále v jiné offline databázi, postupně na tom pracuji). Aby se v tom dalo vyznat, spravuji databázi štítků rozdělených na Téma a Území. Klinutím na štítek uvidíte, co jsem na dané téma konzumoval. Samozřejmě nevím, kolik toho ve mně zůstalo, docela zapomínám, ale tímto systémem se k tomu mohu vracet.

Netajím se vlastní vírou:

Věřím v matematiku, svobodnou vůli a v dobro a ekonomický potenciál vzdělaných lidí.

Netajím ideologické přesvědčení:

Realisticky jsem liberální demokrat, idealisticky vidím svět jako libertarián a minarchista.

Ani víru, ani ideologické přesvědčení nikomu nevtloukám do hlavy. Rád se o tom pobavím, s vašimi dětmi bych v takovém případě probral více (možná všechny) ideologické směry. Vnímám limity mého vzdělání. Mým úkolem je spíše děti nadchnout do poznání, vyvolávat v nich chuť vědět, kterou často zadupe systém, protože je plošný, neindividuální a srovnávací.